پروژه های بنیان سیستم

سیستم Data Pool

توسط شرکت بنیان سیستم پیاده سازی گردیده و در حال حاضر در حال ارائه سرویس می‌باشد این سیستم با جمع‌آوری داده‌های بسیار حیاتی جهت ارائه گزارشات تحلیلی به ادارات کل مختلف سازمان همراه اول پشتیبانی و نگهداری و مدیریت می شود.

پشتیبانی سیستم Managed service  به معنی انتقال کلیه عملیات  نگهداری و مدیریت سیستم به یک تیم متخصص در خارج سازمان می‌باشد . در این صورت کلیه عملیات پشتیبانی مدیریت چرخه لود سیستم و نگهداری سیستم به عهده تیم سرویس دهنده می باشد.

مدیریت پروژه

شرکت بنیان سیستم طبق هماهنگی و طبق برنامه‌ریزی مدیریت IT , گزارشات عملکرد خود را در اختیار مدیریت یا مرجعی که توسط مدیریت آی تی معرفی گردند قرار می‌دهد شرکت بنیان سیستم موظف است که مدیریت آیتی را از کلیه تغییرات اعمال شده در سیستم مطلع سازند و همینطور با اطلاع از تغییرات در دیگر سیستم ها تاثیرات آن‌ها را بر سیستم دیتا پول مطالعه و مد نظر قرار دهد.

خدمات پشتیبانی

شرکت بنیان سیستم حداقل ۷ نفر کارشناس با تجربه بنیان سیستم دیتا پول به همراه اول معرفی می‌کنند که وظیفه ارائه خدمات در زمینه های مختلف و در دوره های مختلف را بر عهده دارند تیم روزانه شرکت بنیان سیستم در روزهای کاری شرکت همراه اول از ساعت ۸ الی ۱۸ خدمات روزانه خودرو توسط تیم مستقر در دفتر ان سی آی ارائه می‌کنند و در خارج از ساعات اداری تیم دیگری به صورت شبانه کنترل خود را بر عهده خواهد داشت

سیستم CPM

سیستم CPM   Content Partner Management  به مدیریت شرکای تجاری اپراتورها تلفن ثابت و همراه در حوزه خدمات ارزش افزوده ( VAS ) می پردازد. سیستم CPM قابلیت اعمال پیچیده ترین سناریو های ارزش افزوده 2G, 3G, 4G, LTE, Mobile, Fix, Broadband, Voice, SMS, Data, MMS,IVR, RBT, App Store را دارد و مهمترین قابلیت های این سیستم به شرح زیر است:

  • تسهیم درآمد ( Revenue share & Multi Party Settlement )

هر سرویس ارزش افزوده در حوزه تلکام معمولا چند ذینفع دارد و درآمد هر سرویس با سناریوهای متفاوت بین شرکا تقسیم می شود.

  • Volume Based Rating

سیستم CPM امکان اعمال تشویق و تنبیه بر اساس ترافیک و حجم دانلود را فراهم می کند.

  • Rating Calendar & Time premium

این سیستم امکان تعریف هر گونه تقویم جدید را دارد و همچنین قابلیت تعریف نرخ های متفاوت در روزها و مناسبت های مختلف در این سیستم پیش بینی شده است.

امکان تعریف نرخ های متفاوت برای هر Event در ساعات مختلف شبانه روز.

  • Step Rating

امکان تعریف نرخ گذاری پلکانی به ازای هر Event

  • QoS

امکان تعریف قیمت های متفاوت برای کیفیت های متفاوت

  • اعمال مبالغ مربوط به مالیات و رگولاتوری
  • صحه گذاری فایل های دریافتی

در پروژه CPM کلیه عملیات شارژینگ اپرا تورها در حوزه های خدمات ارزش افزوده و پیامک های انبوه انجام می شود. در این سیستم خدماتی چون ارایه بروز جزئیات ترافیک هر اپراتور، تسهیم درآمد بین اپراتورها، اعمال تعرفه های تشویقی و تنبیهی، اعمال تعرفه بر اساس روز و ساعت برقراری تماس، اعمال تعرفه های متفاوت بر اساس نوع سیم کارت مشترک (Postpaid – Prepaid)،  ارایه آمار بروز اپراتورهای و … پیش بینی شده است.

سیستم اینترکانکت

به مدیریت شرکای تجاری اپراتورهای تلفن ثابت و همراه با سایر اپراتورها (اپراتور موبایل ، اپراتور ثابت، زیرساخت، هاب های بین المللی، اپراتورهای مجازی) می پردازد. سیستم اینترکانکت قابلیت اعمال پیچیده ترین سناریو ها در حوزه تماس و پیام کوتاه را دارد و مهمترین قابلیت های سیستم اینترکانکت به شرح زیر است:

  • محاسبه درآمد بین اپراتوری

هر تماس بین اپراتوری از سوییچ و ترانک های متفاوتی ارسال می گردد که طبق این سوییچ ها و شماره مبدا و مقصد می توان نرخ گزاری مشخصی برای هر تماس انجام داد که بر اساس موارد زیر می توان این نرخ گذاری را انجام داد:

  • WLL
  • National
  • International
  • Other Operator
  • Voip
  • Virtual Operator
  • Time premium

امکان تعریف نرخ های متفاوت برای هر Event در ساعات مختلف شبانه روز.

  • Step Rating

امکان تعریف نرخ گذاری پلکانی به ازای هر  Event و شارژینگ رایگان برای هر مدت زمان مشخصی از تماس

  • امکان خطایابی CDR های نامشخص
  • صحه گذاری فایل های دریافتی
  • مدیریت اطلاعات مرجع
  • QoS
  1. امکان تعریف قیمت های متفاوت برای کیفیت های متفاوت
  2. تخفیف و هزینه های ویژه

WLL

سیستم موبایل و تلفن در سطح ایران به این صورت می‌باشد که  در همه استان‌ها بجز تجهیزات نصب شده توسط همراه اول تجهیزاتی برای استفاده شبکه موبایل وجود دارد که مربوط به شرکت مخابرات همان منطقه می‌باشد، اگر مشترکی از همراه اول تماسی بگیرد و از شبکه آن‌ها استفاده می‌کنند، این چرخه WLL نامیده می‌شود .

که در اینترکانکت این تماس‌های نرخ گزاری و آمار آن استخراج می‌گردد.

MNP

پروژه ترابرد پذیری مشترکین تلفن همراه از دی ماه سال 94  ایجاد شده است  که در این رابطه جهت تفکیک تماس ها شماره ای به عنوان Routing Number به ابتدای BNUM و  ANUMاضافه شده است که وضعیت Port را مشخص می نماید. و بر اساس Routing Number شارژینگ هر اپراتور در این پروژه انجام می شود.
 

MVNO

با توجه به اجرایی شدن اپراتورهای مجازی مشترکین تلفن همراه از تیر 96 امکان سنجی چگونگی اعمال تغییرات مربوط به این پروژه در حوزه های مختلف جهت دستیابی به اهداف زیر انجام شد:

تفکیک تماس اپراتورهای مجازی

MVNO اپراتورهای مجازی موبایل

FCP اپراتورهای مجازی ثابت

ارائه گزارش مشترکان MVNO-FCP

مقایسه ترافیک

با مقایسه ترافیک سیستم‌های مختلف می‌توان صحت آن‌ها را تایید نمود و با توجه به اینکه  در صنعت تلکام هر Event می‌تواند در سیستم‌های مختلف مورد نرخ‌گذاری قرار گیرد، به همین دلیل برای کنترل صحت ترافیک شارژ شده هر سیستم با سیستم‌های متناظر ترافیک آن‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شود و در صورت کشف مغایرت بین سیستم‌ها تلاش می‌شود  با مشخص کردن منشا آن و اصلاح سیستم اختلاف را به حداقل رساند.

برای کنترل ثبات مالی در کسب و کار باید تفاوت شارژینگ بین سیستم ها تقریبا به صفر نزدیک باشد. این مقایسه در بین سیستم های زیرساخت، تلفن ثابت، اپراتورهای موبایل، سیستم های خدمات ارزش افزوده (SDP)، ترافیک سوییچ های مختلف ، سیستم صورت حساب مشترکین دائمی، سیستم صورت حساب مشترکین اعتباری و … مقایسه می شود.

اکثر سازمانها روند مقایسه را به عنوان یک پایه قوی برای کنترل مالی، انجام مصالحه در برابر معاملات و تعادل تمام بخش های مختلف یک کسب و کار استفاده می نمایند. به همین دلیل باید روند مقایسه حاوی یک منبع غنی از اطلاعات کسب و کار باشد.

عملیات مقایسه می تواند به عنوان شاخص هایی اعم از اندازه گیری سطح خدمات، بهره وری عملیاتی و سود آوری در سطوح مختلف سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

مغايرت گيری بين اطلاعات تماسهای اينترکانکت ارسالی از ساير اپراتورها و اطلاعات موجود در شرکت همراه اول می باشد. برای اين منظور مسير ها شناسايی می گردند.برای شناسايی مسيرها، فقط تماسهايی که يکبار در طول روز رخ داده اند و مدت زمان آنها از يک حدی بيشتر هستند، در نظر گرفته ميشوند. سپس به کمک اين مسيرها مغايرت گيری صورت می گيرد.

انواع مغایرت گیری

1. مغايرت در سطح مسير
2. مغايرت در سطح تماس

مراحل انجام مغایرت گیری در سطح مسیر

1.بارگذاری اطلاعات از روی فايلهای Dump دريافتی از ساير اپراتورها
2.ايجاد جدول mapping بين اطلاعات لود شده و اطلاعات موجود در شرکت
3.خلاصه کردن اطلاعات

مراحل انجام کار مغایرت گیری در سطح تماس

1.بارگذاری اطلاعات از روی فايلهای Dump دريافتی از ساير اپراتورها
2.مغايرت گيری در سطح تماس

مغايرت گيری بين تماسهای اينترکانکت بین اپراتور میزبان با  سایر اپرا تورها (اپرا تور های موبایل، تلفن ثابت، زیر ساخت، اپرا تورهای مجازی،  هاب های بین اللملی و سایر اپرا تورهای بین اللمل) است.  هر اپرا تور به صورت جداگانه ترافیک اینترکانکت را با ترافیک اپراتورهای دیگر محاسبه می نماید و با  اپراتورهای متناظر ترافیک شارژ شده سیستم خود را تبادل می نمایند. در سیستم Reconciliation  ترافیک دریافتی از اپرا تور های متناظر به صورت جز به جز با ترافیک اپرا تور میزبان مقایسه می شود.

برای این مقایسه جز به جز ترافیک بین دو اپراتور ابتدا مسیر های متناظر ( طبق الگوریتم Mapping توسعه داده شده توسط بنیان سیستم) شناسایی شده سپس هر تماس در خروجی هر یک از دو اپراتور تشخیص ( طبق پارمترهای از بیش تعیین شده مانند شماره های مبدا و مقصد، زمان مکالمه و … ) داده می شود.

مغايرت در سطح مسير به این صورت است که برای یافتن این نوع از مغایرت گیری سوییچ و ترانک تماس ها در تمامی اپراتورها با استفاده از یک الگوریتم همانند سازی می گردد.

پروژه های بنیان سیستم